وحید جلیلوند؛ از اجرا تا جایزه جشنواره ونیز
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۸۳۴۵۸۵
رویداد۲۴- مازیار وکیلی: شاید کمتر کسی فکر میکرد وحید جلیلوند مجری و بازیگر سابق تلویزیون ایران با تنها دو فیلم بتواند چند سیمرغ بلورین و یک جایزه بینالمللی مهم را به ویترین افتخارات خود اضافه کند. جلیلوند کارگردان چندان جوانی نیست. شاید تازهکار باشد اما جوان نیست.
جلیلوند دقیقاً در چهارچوب سینمای ایران کار میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مزیت او نسبت به دیگرانی که غایت خود را این دو فیلمساز با تجربه سینمای ایران میدانند این است که کارگردان بهتری است. بهتر بلد است داستان بگوید و از بازیگران فیلمش بازی بگیرد. بهتر بلد است روی داستان متمرکز شود و کمی تماشاگر را با نقاط اوج فیلمش احساساتی کند. به خاطر همین هم هست که در سینمای ایران به او و فیلمهایش توجه میکنند. به بیان سادهتر جلیلوند کار متفاوتی انجام نمیدهد بلکه یک تجربه موفق را به بهترین شکل تکرار میکند. او برای سینمای مضمونزده ایران کارگردان مناسبی است. فیلمهایش هم تعهد اجتماعی دارد و هم میتواند شعارهای درون فیلم را کنترل شده بیان کند. از طرف دیگر کارگردانی نسبتاً قابل قبولی هم دارد و میشود به عنوان یک فیلم از آثار جلیلوند تا حدی دفاع کرد.
منتها تفاوتی که جلیلوند با اصغر فرهادی و دوران اوج رخشان بنیاعتماد دارد در عدم تجربه و توانایی او در تعریف قصه است. برای اصغر فرهادی همه چیز از داستان شروع میشود، فرهادی با تبحر زیادی که در تعریف داستان دارد میتواند فیلمهایی بسازد که قصه در آنها حرف اول و آخر را میزند. مضمونی هم اگر هست در پشت یک داستان کمنقص و جذاب پنهان میشود. جلیلوند چون این تبحر را ندارد مضمون را در فیلمش پررنگ میکند و داستان را حول آن مضمون شکل میدهد. این بزرگترین آفت فیلمهای جلیلوند است. برای پنهان کردن این مضمونزدگی جلیلوند گاهی به سانتیمانتالیسم روی میآورد(چهارشنبه،19 اُردیبهشت) و گاهی به رئالیسم( بدون تاریخ، بدون امضاء).
اما در هر دو فیلمی که او تا به امروز ساخته غلبه مضمون بر داستان را مشاهده میکنیم. این روش خوبی برای ساختن فیلم در ایران است. چون هم میشود با استفاده از این روش داستان فیلم را مهم جلوه داد و هم میشود پشت ژست یک کارگردان متعهد پنهان شد. کاری که فیلمسازان اغلب ناکام چپ سینمای دنیا انجام میدهند. اما همه اینها را نوشتم تا برسم به اینجا که جلیلوند اگر موفقیتی در سینمای ایران به دست آورده و توانسته تنها با دو فیلم به یکی از چهرههای متفاوت سینمای ایران بدل شود به خاطر توانایی بیشتری است که در کارگردانی دارد. او شاید قصهگوی خوبی نباشد اما کارگردان نسبتاً خوبی است.
تفاوت او با خیل مقلدان اصغر فرهادی در همین جا است. او خوب بلد است یک سکانس را جوری فیلمبرداری کند که بیشترین تاثیر را روی تماشاگر بگذارد. برای مثال نگاه کنید به صحنهای که نوید محمدزاده به آن کشتارگاه میرود تا انتقام پسر خردسال از دست رفتهاش را از فروشنده آن مرغهای آلوده بگیرد. این سکانس یک سکانس پُرتنش، سخت و آزاردهنده است. نقطه اوج فیلم به لحاظ تاثیرگذاری عاطفی است. کلیشهای است و شبیه صحنه بازپرسی جدایی نادر از سیمین. اما جلیلوند کارگردان، همین صحنه را جوری میسازد که تاثیرگذار باشد. اجازه نمیدهد از تاثیر صحنه کم شود. حواسش هست که این صحنه را پُر از فحشهای آبدار کند و نوید محمدزاده را جوری هدایت کند تا این سکانس به بالاترین سطح تاثیرگذاری عاطفی برسد. این سکانس نشان میدهد وحید جلیلوند هوش کارگردانی دارد و با همین هوش هم هست که داوران جشنواره ونیز را تحت تاثیر قرار داده، اما او این هوش را دارد در راه غلطی استفاده میکند.
او هوش کارگردانیاش را دارد صرف تعریف داستانهایی میکند که ارزش شنیدن ندارد یا در بهترین حالت بعد از یک بار شنیدن فراموش میشوند.احسان علیخانی یکی از تهیهکنندگان بدون تاریخ، بدون امضاء گفته بود فیلم شباهت بسیاری با داستانهای آدمهای ماه عسل دارد. حرف درستی است اما این یک حسن نیست یک عیب است. برای همین هم هست که وقتی آن لایه به ظاهر جذاب اولیه فیلم را کنار میزنی چیز دیگری وجود ندارد که با تماشایش به وجد بیایی و کیفور شوی. برای جشنوارههای خارجی شاید چنین داستانی جذاب باشد، اما برای یک تماشاگر ایرانی چطور؟ فیلم فروش خوبی کرده و توانسته گلیم خودش را در یکی از بدترین زمانهای اکران از آب بیرون بکشد.
اما سوالی که جلیلوند باید از خودش بپرسد این است، فیلمهایش چقدر گذر زمان را تاب خواهند آورد؟ آیا بعد از بیست سال چهارشنبه،19 اُردیبهشت و بدون تاریخ بدون امضاء جایگاه امروز خود را خواهند داشت یا خیر؟ دقیقاً در برابر چنین پرسشی است که مخاطب دچار تردید میشود. اینجا است که به عنوان یک مخاطب یاد داستان دو فیلم جلیلوند میاُفتم و ردپای مضمون را در آنها انقدر پُررنگ میبینم که فکر میکنم با گذشت چند سال و عوض شدن شرایط جامعه این دو فیلم در خاطر نخواهند ماند. اگر هم به خاطر آورده شوند به خاطر هوش و فراست جلیلوند کارگردان هستند نه به خاطر خود فیلمها. شاید برخی از خوانندگان این سوال برایشان پیش بیاید اگر فیلمهای جلیلوند آثا قابل دفاعی نیستند پس چرا در جشنواره ونیز جایزه گرفتند؟ این یکی از پیچیدهترین مسائل سینمای ایران است که توضیح آن چندان ساده نیست.
شاید برخی گروهها و چهرههای سیاسی با طرح موضوع سیاهنمایی این جوایز را سادهسازی کنند و بگویند آثاری از سینمای ایران جوایز اصلی جشنوارههای خارجی را میبرند که تصویری آشفته و مغشوش از جامعه ایران نشان میدهند. اما به نظر میرسد چنین دیدگاهی بیشتر ساده کردن موضوع است تا تحلیلی درست و جامع از موضوع. مخاطبان جهانی از فیلمها ایرانی توقعاتی دارند که ما به عنوان مخاطب ایرانی آن توقعات را نداریم. برای مثال، رانندگی بانوان در فیلم جدایی اصغر فرهادی بسیار برای تماشاگران خارجی جذاب بود. این در حالی است که چنین مسئلهای برای ما به عنوان مخاطب ایرانی بسیار مسئله پیشپا اُفتادهای است. تماشاگران خارجی فیلمهای ایرانی را جور دیگر میبینند و ما جور دیگر. این ربطی به مسئله سیاهنمایی ندارد، بیشتر به تفاوت دیدگاهها برمیگردد.
فارغ از این بحثها جلیلوند یکی از مهمترین چهرههای سینمای ایران در سال 96 است. بدون تاریخ، بدون امضاء از هر نظر فیلم موفقی بوده است. هم جوایز داخلی زیادی برده و هم خوب فروخته، اگر جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری بخش اُفقهای جشنواره ونیز را هم به آن ضمیمه کنیم سال خوب جلیلوند کامل میشود و او در میان برترین چهرههای سینمایی سال 96 قرار میگیرد.
منبع: رویداد24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۸۳۴۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار میشود
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: براساس برنامهریزی در سال بعد جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار میشود که این شعاع ایمانی و حبی به امام رضا علیهالسلام در همه مراکز مختلف روستایی کشور خود را نشان دهد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از دشتستان، ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی با معرفی برترینها با حضور قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روستای سرکره استان بوشهر به کار خود پایان داد.
سیدمحمد هاشمی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی عشایری روستایی در سرکره استان بوشهر با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر برگزاری این جشنواره را یک شجره طیبه و نهال مبارک در روستای سرکره دشتستان دانست و اظهار داشت: 29 فروردین امسال نخستین اختتامیه ششمین جشنواره ملی آسمان هشتم با شرکت گروههای سرود و نمایش روستایی استانهای مختلف کشور در روستای کردر رضوی میناب با یک عشق آسمانی به امام رضا علیهالسلام برگزار شد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام جشنوارههای فرهنگی هنری رضوی را سبب توسعه و تعمیق آن در نقاط مختلف دانست و تصریح کرد: امسال برای نخستینبار جشنواره ملی روستایی و عشایری، در روستای کردر رضوی میناب هرمزگان آغاز به کار کرد و بخش دیگر از این جشنواره در روستای سرکره دشتستان استان بوشهر اجرا شد.
وی اضافه کرد: براساس برنامهریزی در سال بعد جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در 8 روستا برگزار میشود که این شعاع ایمانی و حبی به امام رضا علیهالسلام در همه مراکز مختلف روستایی کشور خود را نشان دهد.
هاشمی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا علیهالسلام خاطرنشان کرد: این جشنواره مبارک و نورانی بیست و یکمین دوره خودش را طی میکند در حوزههای مختلف برگزار میشود و اختتامیه این جشنواره در میلاد امام رضا علیهالسلام در مشهد مقدس برگزار میشود.
قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال این جشنواره نه تنها بهصورت معمول خودش برگزار شد بلکه هم از جهت مردمی بودن و توسعه کار و هم از جهت عمق فنی و کارشناسی الحمدلله بسیار رشد کرده بود.
هاشمی با اشاره به ایجاد جوانههای دیگر این جشنواره خاطرنشان کرد: جشنواره فرهنگی هنری رضوی جوانههای دیگر زده که جشنواره فیلم دینی رضوان از آن جمله است و اختتامیه این جشنواره آبان ماه امسال برگزار میشود.
وی با تشکر از دستاندرکاران برگزاری جشنواره بینالمللی امام رضا علیهالسلام در بنیاد بینالمللی امام رضا علیهالسلام که امسال بیست و یکمین آن برگزار شده است گفت: از خدمات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و دیگر دستاندرکاران اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر قدردانی میشود.
مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی استان بوشهر که با اجرای خلاقانه و پر انرژی استاد سعید نوذری برگزار شد در بخشهای «چاووشیخوانی، منقبت خوانی»، «پردهخوانی، نقالی» و «عکس روستایی» در روستای سرکره دشتستان با معرفی برترینها به کار خود پایان داد.
ارسال 1500 اثر به جشنواره
معاون ترویج و جریانسازی بنیاد بینالمللی امام رضا علیهالسلام نیز با اشاره به اینکه در ششمین دوره جشنواره ملی روستایی عشایری رضوی در روستای سرکره دشتستان 1500 آثار ارسال شد گفت: آثار 50 هنرمند در سه بخش «چاووشیخوانی، منقبت خوانی»، «پردهخوانی، نقالی» و «عکس روستا از استانهای، خراسان رضوی، اردبیل، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، همدان، اصفهان و بوشهر ارائه و برترینها معرفی شدند.
سعید زمانی ادامه داد: در رشته نقالی 14 نفر، چاووشیخوانی، منقبت خوانی 3 هنرمند و در بخش عکس روستایی 14 نفر برگزیده شدند.
برگزیدگان جشنواره عکس روستایی عشایری رضوی
بخش عکاسان آزاد
داود کهن ترابی ، رتبه اول – لوح تقدیر، جایزه نقدی و تندیس جشنواره
امین رحمانی، رتبه دوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی
محسن کابلی، رتبه سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی
مهدی ایمانی، تقدیری: لوح تقدیر، جایزه نقدی
جواد رضایی، تقدیری: لوح تقدیر، جایزه نقدی
عبدالرحمن مجرد، تقدیری: لوح تقدیر، جایزه نقدی
سعید قاسمی، تقدیری: لوح تقدیر، جایزه نقدی
ساسان جواد نیا، تقدیری: لوح تقدیر، جایزه نقدی
بخش عکاسان روستایی
حمید واحدی، رتبه اول- لوح تقدیر، جایزه نقدی و تندیس جشنواره
حمیدرضا حبیبی محب سراج، رتبه دوم - لوح تقدیر و جایزه نقدی
فائزه کابلی، رتبه سوم لوح تقدیر و جایزه نقدی
سید علی حسینیفر، تقدیری: لوح تقدیر و جایزه نقدی
حسین توحیدیفر، تقدیری: لوح تقدیر و جایزه نقدی
بخش آرشیوی
یاسر محمدخانی، تقدیری: لوح تقدیر و جایزه نقدی
مهدی عقیقی، لوح تقدیر و جایزه نقدی
برگزیدگان جشنواره پرده خوانی و نقالی روستایی و عشایری رضوی
بخش نوجوان
درسا نکویی، رتبه اول از مشهد خراسان رضوی
نرگس یوسفی، رتبه دوم از مشهد خراسان رضوی
هانیه فراسوندی، رتبه سوم مشترک از برازجان بوشهر
امیر رضا حسینی، رتبه سوم مشترک از گناباد خراسان رضوی
بخش کودکان:
سید امیر عباس کرامت ، تقدیر ویژه کودکان از کاشمر
ضحی بابامندی، تقدیر ویژه کودکان از دزفول
رئوف پاشایی، تقدیر ویژه کودکان از مشهد
مرسانا برزگر، تقدیر ویژه کودکان از مشهد
بخش بزرگسال:
نفر اول در این بخش هیئت داوران انتخابی ندارد
آتنا بیات، رتبه دوم بهصورت مشترک از اراک
سید علی موسی، رتبه دوم بهصورت مشترک از یزد
فرشته محمدی رتبه سوم از همدان
علی بهاری، تقدیر ویژه از بروجرد
جواد آقاپور، تقدیر ویژه از آمل
جواد همایونی، تقدیر ویژه از مشهد
برگزیدگان جشنواره مدیحه سرایی و چاووشی خوانی روستایی و عشایری رضوی
مجید بهمنش ، بخش چاووشی خوانی رتبه: برگزیده، لوح تقدیر و هدیه نقدی از قائن خراسان جنوبی
ظاهر مرادی بخش منقبت خوانی رتبه: برگزیده- لوح تقدیر و هدیه نقدی از تربت جام خراسان رضوی
عرفان خان محمدزاده بخش مدیحه سرایی رتبه: برگزیده ، لوح تقدیر و هدیه نقدی از اردبیل
تقدیر از پیشکسوتان مدیحه سرا و چاووشی خوان روستایی و عشایری رضوی
محمدرضا اسحاقی گرجی، پیشکسوت نغمه خوان، لوح تقدیر و هدیه نقدی از مازندران
کوروش رضوانی فر، پیشکسوت نغمه خوان، لوح تقدیر و هدیه نقدی از کهگیلویه و بویراحمد
ناخدا ستوده، پیشکسوت نغمه خوان ، لوح تقدیر و هدیه نقدی از بوشهر
محمد حسن آبیار، پیشکسوت نغمه خوان، لوح تقدیر و هدیه نقدی از دشتستان بوشهر
انتهای پیام/190/.